Toyota Supra MKIV Twin turbo

Toyota Supra mkiv Turbo                                                                    

 

 

Hallo

Ten eerste zal ik me even voorstellen, ik ben Nick van der Velden en ik ben 22 jaar. Ik hoor bij het jeroentje.nl team. Ik ben sinds begin 2014 erg actief in het team. Ik heb jeroentje.nl  leren kennen toen ik mijn Supra aan het ombouwen was naar turbo. Toen had ik een vraag en daar werd netjes op gereageerd en ze waren ook geïnteresseerd. Hierdoor ontstond er al snel een klik tussen mij en het team, zoals het vaak gebeurt blijf je hangen en kom je steeds vaker langs. En uiteindelijk ben je een van de jeroentje.nl  ‘familie’

 

 

De auto

 

Ik heb de auto gekocht in 2012 als een non turbo, al snel was ik erachter dat de 230 pk sterke motor niet genoeg was. Dus ben ik opzoek gegaan naar een turbo motor. Na deze ingebouwd te hebben kwam er al snel een hele hoop modificatie,s. Zoals: auto op bpu laten draaien ( max vermogen met stock twin turbo.s),  Torsen diff, dikke radiateur.. Maar helaas gaat er dan ook ooit iets kapot. Omdat ik al een tijd last had van warmte problemen was helaas de koppaking kapot. Na de kop gedemonteerd te hebben kwam ik erachter dat de koppaking was aangetast door de verkeerde koelvloeistof. Toen het blok toch openlag is de kop volledig gereviseerd en heeft de kop tevens nieuwe scherpe nokkenassen gekregen, grotere injectoren en wat kleine details.

 

Eindelijk liep de auto weer na een maand van ploegen en zweten, maar helaas moest de auto volledig opnieuw gemapt worden. Gelukkig ben ik dan bij jeroentje.nl bij het juiste adres. Dit was zo gedaan  door dat we met de juiste apparatuur konden werken ( knock sensoren en een lambda meter) Uiteindelijk  kreeg hij nog een mooie vermogenswinst ten opzichte van tevoren.  Hij draait nu 450 pk gecombineerd met een hele hoop koppel.

Nadat dit allemaal gemaakt was en er een aantal track days gedaan waren was een ding zeker voor mij. Ik wil ook time attack gaan rijden, maar waarmee? Na veel nagedacht te hebben, en veel rondgekeken kwam ik toch op een heel eigenwijs besluit. Ookal is een Supra een zware auto het word weer een Supra. Dus toen heb ik er een Supra widebody bij gekocht. Deze Supra heeft een mooi verhaal. Hij komt uit engeland en was met een  3.4 liter stroker  2jz motor uitgerust. Helaas had de motor het begeven en ging de auto in onderdelen weg. Toen kwam hij via een kameraad van het Supra forum op mijn pad. De auto is achter aan beide kanten 4 cm verbreed maar niet met plamuur. De auto is verbreed door het originele body werk los te slijpen en naar buiten te zetten. Normaal word alles dan dichtgesmeerd met plamuur, maar dat was bij mijn auto niet het geval. Dit werd gedaan op de ouderwetse manier met lood. Dit kan niet scheuren en kan veel meer hebben. Het klinkt zwaar maar het is niet veel. Na de auto helemaal gestript te hebben ben ik begonnen met de kabelboom.  Die moest namelijk verandert worden, dit omdat ik niet wou dat er kabels onder de motorkap liggen. Ik heb een aantal dingen verplaats naar de kofferbak zoals de accu en het zekeringshuis.  Hierna ben ik begonnen aan het onderstel. Alles is gedemonteerd en de draagarmen zijn vervangen door upgrade japspeed draagarmen. Hiermee zijn er meer afstellingen mogelijk bij het uitlijnen van de auto en dit is een stuk stugger dan de oude 20 jaar oude draagarm bussen. De subframe,s worden gestraald en gecoat in dezelfde blauwe kleur. Nu moeten er natuurlijk nog veel meer dingen gebeuren zoals

 

Rolkooi

Motor opbouwen (single turbo)

Mappen

Andere versnellingsbak (waarschijnlijk 350z laatste type 6bak)

Andere bumpers met diverse difusers

Auto moet helemaal opnieuw gespoten worden in het wit

En nog veel meer

 

Wij zullen regelmatig update,s plaaten over de voortgang van dit project en wie weet zie je hem zelf bij jeroentje.nl staan..

 

Hopelijk tot snel

Vragen? Neem even contact op

 

Groeten Nick

 

Posted on 09-12-2014 Home, Toyota Supra MkIV 0 3113

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.